بتن ماشین اصفهان

بلوک زنی فرآیندی است که طی آن بلوک سیمانی تولید می‌شود. در این فرآیند از دستگاه بلوک زنی بهره می‌برند. اما به یاد داشته باشید که این دستگاه‌ها انواع متفاوتی دارند که هر کدام مزایای متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورند. در ادامه این مقاله ابتدا به برسی دستگاه بلوک زنی و سپس به انواع آن می‌پردازیم. با ما همراه بمانید.

دستگاه بلوک زنی چیست؟

تولید بلوک‌های سیمانی فرآیند خاصی دارد که به آن بلوک زنی گفته می‌شود. دستگاه‌هایی که در این فرآیند به کار گرفته می‌شوند دارای انواع متفاوتی هستند. اما اصلی‌ترین دستگاهی که در این صنعت به کار گرفته می‌شود، دستگاهی به همین نام است که با استفاده از آن می‌توان انواع بلوک‌های دیواری و سقفی را تولید کرد.

قسمتهای اصلی دستگاه بلوک زنی

دستگاه بلوک زنی دارای سه بخش اصلی قالب، بدنه و سنباده است؛ از یک دید کلی قسمت‌های اصلی این محصول شامل موارد زیر است:

  • شاسی دستگاه
  • قابل و سنباده
  • ویبره دستگاه
  • گیربکس و قسمت‌های مربوط به حرکت موتور
  • پمپ دستگاه

آشنایی بیشتر با دستگاه بلوک زنی

دستگاه بلوک زنی یکی از دستگاه‌هایی است که چند کار را به منظور تولید یک محصول درهم آمیخته است. در طی روند کار این دستگاه ابتدا سیمان، ماسه، پوکه و دیگر موادی که می‌خواهیم در بلوک به کار بگیریم؛ با یکدیگر مخلوط می‌شوند. سپس این مواد درون یک سینی ریخته می‌شوند. این سینی همان سینی ویبره دستگاه است که در آن مواد فضاهای خالی را پر می‌کنند.

پس از آن دوباره دستگاه با مواد اولیه پر می‌کنیم؛ اما این بار از شنکش برای پر کردن قسمت‌های خالی استفاده می‌شود. در نهایت سنبه را پایین می‌آوریم تا مواد به تراکم لازم برسند. در آخرین مرحله نیز لازم است قالب را طوری بالا بیاورید که سنبه پایین دستگاه قرار بگیرد. حال باید کمی صبر کنید تا بلوک نهایی را به دست بیاورید. برای تمام این عملیات‌ها از انرژی برق و یک کارگر استفاده می‌شود. هنگام خرید دستگاه بهتر است نوع برق تک فاز یا سه فاز دستگاه را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید دستگاه‌هایی که با برق سه فاز کار می‌کنند، نمی‌توانند خود را با برق تک فاز هماهنگ کنند.

به همین نسبت دستگاه‌هایی که با برق تک فاز کار می‌کنند هماهنگی کافی با برق سه فاز ندارند. مواد اولیه تولید بتن براساس دستگاه شما و بلوکی که تمایل دارید در اختیار داشته باشید متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت به یک پیمانه سیمان پرتلند، ۵٫۳ پیمانه شن، ۵٫۲ پیمانه ماسه و ۱۳۰ تا ۱۵۰ لیتر آب نیاز دارید. در ادامه با انواع دستگاه بلوک زنی و مزایای هر کدام به صورت جداگانه آشنا می‌شوید.

انواع دستگاه‌های بلوک زنی

دستگاه‌های بلوک زنی که در کارگاه‌های معمولی به کار گرفته می‌شوند، دارای انواع متفاوتی هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به دستگاه بلوک زن دستی تخم گذار اشاره کرد. این دستگاه به دلیل شباهتی که از نظر کارکرد با پرندگان تخم گذار دارد، این نام را به خود گرفته است. نحوه کار دستگاه بلوک زنی تخم گذار به این صورت است که زمانی که یک ردیف بلوک کامل تولید شد، دستگاه به جلو حرکت کرده و ردیف بعدی را تولید می‌کند. از جمله ویژگی‌های اصلی این دستگاه، تولید بلوک با ابعاد مشخص است.

دستگاه بلوک زن نیمه اتوماتیک نوع دیگری از دستگاه‌های بلوک زن است که مکانیزم کلی آن شبیه به دستگاه تخم گذار است. تنها تفاوتی که می‌توان میان این دو نوع دستگاه بلوک زنی در نظر گرفت، نظمی است که دستگاه نیمه اتوماتیک در ابعاد و اندازه‌های بلوک‌ها دارد. از سوی دیگر در دستگاه تخم گذار عملیات ویبره به صورت دستی انجام می‌گیرد؛ این در حالی است که بلوک زن نیمه اتوماتیک از برق برای این کار استفاده می‌کند. دستگاه تخم گذار و بلوک زن نیمه اتوماتیک در تیراژ تولید نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

دستگاه بلوک زن تمام اتوماتیک به روزترین نوع دستگاه‌های بلوک زنی است که ویژگی‌های بسیاری دارد. فرآیند ساخت بلوک همانطور که از نام این دستگاه پیداست، به صورت کاملاً اتوماتیک انجام می‌شود. در روند تولید این دستگاه، پس از آماده شدن بلوک‌ها، محصولات روی پالت‌های چوبی مخصوص قرار می‌گیرد. نوارنقاله‌ای مخصوص بلوک‌ها را به فضای عمل آوری هدایت می‌کند.

مزایای دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک

استفاده از این دستگاه مزایای بسیاری به دنبال دارد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کنترل بلوک زنی در این دستگاه بسیار ساده‌تر از انواع دیگر است.
  2. با استفاده از این دستگاه دیگر نیازی به کنترل فیزیکی توسط یک کاربر جداگانه نیست. از سوی دیگر کارگری برای حمل بلوک‌ها به فضای عمل آوری نیاز نیست.
  3. این نوع دستگاه بلوک زنی می‌تواند انواع بلوک‌ها با سایزها و ابعاد مختلف را تولید و به بازار ارائه کند.
  4. دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک تنها دستگاهی است که می‌تواند بلوک‌های تزئینی را نیز تولید کند.

دستگاه بلوک زنی خود یک صنعت کامل را در اختیار دارد. این دستگاه که انواع متفاوتی دارد، در تولید بلوک‌های با ابعاد مختلف به کار گرفته می‌شود. دستگاه بلوک زنی تمام اتوماتیک تنها دستگاهی است که می‌تواند بلوک‌های تزئینی که این روزها در ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود را تولید کند. بتن ماشین آماده دریافت سفارشات شما برای این دستگاه هاست. کافی است با کارشناسان این مجموعه در تماس بمانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست